Mens vs. natuur – Diane Cook

In de bizarre verhalen van Diane Cook komen bepaalde thema’s telkens terug. Sommige verhalen zijn dystopisch: ze gaan over het einde van de wereld of over een vreemde wereld die lijkt op de onze. De sfeer is luguber, ik zit soms te griezelen bij de beschrijvingen en dat past ook bij de voorkant van het boek. Het einde der tijden speelt zich af na een overstroming waarbij veel doden zijn gevallen. De hoofdpersoon woont in een mooi groot huis op zuilen met veel kamers en duur antiek. Hij heeft een grote etensvoorraad. In het huis van de buurman zitten heel veel mensen en ze vragen hem om eten, maar hij geeft niemand iets. Hoe lang houdt hij dat vol in z’n eentje?

Mens vs natuur

In het titelverhaal Mens vs. natuur zitten drie mannen al dagenlang in een rubberbootje. Er is geen land in zicht. Het lijkt een beetje op Life of Pi, maar dan gaat het meer over de interactie tussen de mannen: hun vriendschap of wat daarvan over is. Ik vind het knap dat Diane Cook hier een heel verhaal over kan schrijven en dat ze zich ook zo inleeft in hoe die mannen daar zitten, hoe ze zich voelen en hoe ze eruitzien, tot in detail. Bovendien heeft Kees Mollema voor een uitstekende vertaling gezorgd; ik heb bijna niet door dat ik een vertaling uit het Engels zit te lezen.

Een ander aspect dat vaak terugkomt is een hoofdpersoon met een heleboel minnaars. De trouwe lezer heeft het al door: de dystopische verhalen vind ik interessant, maar dat gedoe met die minnaars en wat ze in bed uithalen trekt me niet zo. In het begin van de bundel ben ik het eens met de positieve reacties op dit boek. Ik hou van absurde verhalen en van dystopieën. Maar hoe verder ik lees, hoe moeizamer het gaat. Ik heb het boek maar meegenomen in de trein, om mezelf te dwingen het uit te lezen (want dan heb ik geen andere boeken in de buurt). Diane Cook valt een beetje in herhaling: ze varieert op dezelfde thema’s.

Bij het laatste verhaal hoop ik op een uitsmijter die net zo goed is als in het begin. Het gaat over Het woud der overbodigen waar tienjarige jongens wonen die door de Staat overbodig zijn verklaard. Gelukkig, weer een dystopie en geen minnaars! Als het winter wordt, lukt het de jongens niet meer om genoeg voedsel te verzamelen. Ze maken een hindernisbaan om te besluiten wie zich zal moeten opofferen voor de rest… Dit gruwelijke verhaal is een waardige afsluiter voor deze bijzondere bundel.

Dit boek was een extraatje voor de lezers van Een perfecte dag voor literatuur. Lees ook wat Manjo (Geschreven goed), Anoushka en Mrs Jo ervan vonden.
Met dank aan uitgeverij Meridiaan voor het opsturen van een recensie-exemplaar.

Een gedachte over “Mens vs. natuur – Diane Cook

  1. Lijkt me zeker de moeite!

    Like

Geef een reactie

