De voorlezer van 6:27 – Jean-Paul Didierlaurent

Toen ik een paar dagen ziek thuis was, had ik behoefte aan een licht boek, zowel letterlijk als figuurlijk. De voorlezer van 6:27 van Jean-Paul Didierlaurent leek wel aan die eis te voldoen. Ik had het boek gewonnen bij een actie op de blog van Anneke, dus er stond een splinternieuw exemplaar in mijn kast te wachten.

Guylain Vignolles werkt in een fabriek waar hij een enorme machine bedient die oude boeken verwerkt tot pulp. Hij vindt zijn werk verschrikkelijk. Bij het schoonmaken van de machine redt hij altijd een paar bladzijden om voor te lezen in de trein, die hij elke werkdag om 6:27 neemt. Zijn medereizigers luisteren er graag naar, al leest hij niet speciaal voor hen. Ik vraag me af waarom ze het zo waarderen. Zou het zijn stem en voordracht zijn? Aan een spannend verhaal kan het niet liggen, want Guylain leest willekeurige bladzijden uit willekeurige boeken. In het begin heb ik niet zo’n zin om die fragmenten te lezen, maar ik ontdek al snel dat het vermakelijke stukjes zijn.

De voorlezer van 627

Twee oudere dames nodigen Guylain uit om ook eens in hun bejaardenhuis te komen voorlezen. Dat doet hij en het levert hilarische scènes op, waarbij de oudjes met elkaar in discussie gaan over wat er net gelezen is. Een andere belangrijke gebeurtenis is dat Guylain in de trein een USB-stick vindt, waar het dagboek van een toiletjuffrouw op blijkt te staan. Guylain is zo gecharmeerd dat hij besluit om die fragmenten voor te gaan lezen en om de dame op te sporen.

Dit boek is vertaald uit het Frans door Richard Kwakkel. Meteen op de eerste bladzijde wordt de vertaler geconfronteerd met een lastige kwestie. De hoofdpersoon wordt namelijk geplaagd met zijn naam: als je de eerste letters van Guylain Vignolles omdraait, krijg je iets dat klinkt als Vilein Guignoles. Richard Kwakkel vertaalt dat als ‘een lelijke janklaassen’.  Ik kan me daar weinig bij voorstellen. De pop van Jan Klaassen waar ik vroeger mee speelde zag er best leuk uit. Ik had wel een korte toelichting in een voetnoot willen lezen, maar dat past eigenlijk niet zo bij dit boek. Ik lees dus maar door en de rest is goed vertaald. Soms schemert het originele Frans er nog in door, zoals bij het woord ‘prefereren’, maar dat vind ik juist wel mooi. Verder vind ik de versjes die een collega van Guylain reciteert knap vertaald, met de juiste cadans.

De voorlezer van 6:27 is een grappig boek, waar ik mij goed mee heb vermaakt. Ik kan me voorstellen dat Jean-Paul Didierlaurent een goede verhalenbundel zou kunnen schrijven, want veel onderdelen van dit boek kunnen prima op zichzelf staan. Maar het past in dit ene verhaal allemaal mooi bij elkaar en de humor maakt het af. Mijn verwachting klopte: dit is inderdaad een leuk boek om je mee te ontspannen.

7 gedachtes over “De voorlezer van 6:27 – Jean-Paul Didierlaurent

  1. Lijkt me een erg vermakelijk boek! Deze gaat op mijn te lezen lijst :)

    Like

  2. Haha, de scenes uit het bejaardentehuis zie ik haast voor ogen. Ik dacht dat dit boek wat ‘zwaarder’ zou zijn, maar op basis van jouw recensie lijkt het wat luchtiger.

    Like

  3. Ik had ook gedacht dat het boek wat serieuzer zou zijn. Ik had het woensdag nog in handen, in een boekenwinkel. Drie andere boeken gekocht, want het blijft moeilijk kiezen! Wel een lekker boek als je ziek bent, begrijp ik.

    Like

  4. Fijn dat je ervan genoten hebt!

    Like

  5. Leuk boekje hè? Leest lekker weg en ik vond het vooral erg leuk bedacht! Het lijkt me zo lastig als vertaler dat je dan zo’n naam moet uitleggen… ik heb een tijdje in Lyon gewoond, thuisbasis van Guignol, dus was wel bekend met deze figuur maar ik zou ook niet veel verder dan Jan Klaassen komen.

    Like

Geef een reactie

