Lalagè leest binnenkort… (poll 7)

Deze keer in de poll: twee historische romans en twee boeken met een tiener in de hoofdrol. Welke heeft jullie voorkeur?

Het kasteel der fluisteringenHet kasteel der fluisteringen – Carole Martinez (2012, vertaling van Du domaine des murmures)

Over de rol van vrouwen in de middeleeuwen is weinig bekend. Dit verhaal speelt zich af in Frankrijk, in 1187. Het is het verhaal van jonkvrouw Esclarmonde, die om te ontsnappen aan het huwelijk, besluit zich te wijden aan een leven voor God. De enige weg naar vrijheid die voor een vrouw in haar positie openstond.

Maar wat betekent dat precies? Esclarmonde laat zich inmetselen in een cel naast een speciaal voor haar op het terrein van het kasteel gebouwde kapel, en wordt zo tot haar verbazing het middelpunt van een fascinerende middeleeuwse wereld, vol nieuwe ontwikkelingen, zoals de kruistochten. De mensen fluisteren hun geheimen door de tralies van haar venster. En Esclarmonde is niet dood zoals ze dacht, maar blijkt springlevend, en worstelt op een verrassend moderne manier met haar vrouwelijkheid.

Het parfumHet parfum – Patrick Süskind (1985, vertaling van Das Parfum)

Achter een walmende viskraam in Parijs wordt op 17 juli 1738 Jean-Baptiste Grenouille geboren. De voedsters die het ventje aan de borst krijgen houden het niet lang met hem uit: hij is te gulzig en je ruikt hem niet. De geur, de onmiskenbare geur van zuigelingen, ontbreekt. Hij moet van de duivel bezeten zijn.

Jean-Baptiste overleeft de mazelen, dysenterie, waterpokken en cholera. Hij heeft geen behoefte aan moederliefde of de aandacht van een vader. We volgen hem op gepaste afstand op zijn tocht door de donkerste stegen van Parijs, en zijn er getuige van hoe hij de parfumeur Baldini om zijn vinger windt. Gaandeweg krijgen we een vermoeden van wat er met Grenouille aan de hand kan zijn…

The age of miracles – Karen Thompson Walker (2012)The_Age_Of_Miracles_Novel

Het nieuws kwam op een gewone zaterdag in oktober. Na het nieuws zou het leven nooit meer hetzelfde zijn, maar toch leek er aanvankelijk niets veranderd. De aarde was langzamer gaan draaien. Onmerkbaar. En de vertraging zette door. Elke dag, elke nacht duurde een beetje langer dan de vorige en algauw duurde een etmaal 26, 28, 32 uur. De elfjarige Julia en haar familie proberen zich, net als de rest van de wereld, aan te passen aan het nieuwe ritme. De school gaat dicht, mensen worden ziek en de natuur verandert. Is het einde van de wereld naderbij? Men klampt zich vast aan het alledaagse leven en gaat gewoon door – Julia wordt voor het eerst verliefd, haar ouders blijken ook maar normale mensen die ruziemaken en haar opa volgt zijn eigen weg. En iedereen houdt hoop…

Honderd uur nachtHonderd uur nacht – Anna Woltz (2014)

De veertienjarige Emilia ontdekt iets vreselijks over haar vader. Zonder dat iemand het weet, vliegt ze in haar eentje naar New York. Maar het appartement dat ze via internet huurde, bestaat niet. En er komt een verwoestende orkaan op de stad af. Samen met twee Amerikaanse jongens en een heldhaftig klein meisje bereidt Emilia zich voor op de storm van haar leven.

 

5 gedachtes over “Lalagè leest binnenkort… (poll 7)

  1. Ik heb voor Walker gekozen. Een heel origineel gegeven.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik ben het eens met Nadine. The age of miracles klinkt echt heel interessant. Het parfum heb ik zelf al gelezen (is ook wel een goed boek).

    Liked by 1 persoon

  3. The Age of Miracles staat echt al jaren op mijn TBR! Ik ben super benieuwd naar je mening – en hopelijk ga ik dit boek dan ook sneller lezen ;) Het Parfum is trouwens ook echt een aanrader!

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ga voor Het kasteel der fluisteringen. Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord, maar het klinkt als iets wat ik zelf zou willen lezen. Dat ga ik trouwens vast ook wel een keertje doen. Het parfum heb ik al gelezen, dat is erg mooi. En ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar The age of miracles, dat klinkt inderdaad heel interessant! Mijn score van jouw poll: twee nieuwe titels op mijn noglezenlijst, dank je wel voor de tips!

    Liked by 1 persoon

  5. Toch voor Het Parfum gekozen omdat ik daar wel weer eens een mening over wil lezen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

