The Chilbury ladies’ choir – Jennifer Ryan

In 1940 besluit de dominee van Chilbury om het kerkkoor op te heffen. Bijna alle mannen zijn van huis om te vechten tegen de nazi’s in de Tweede Wereldoorlog. Een koor zonder mannen bestaat niet, dus de vrouwen zullen ook niet meer samen zingen. Maar dan komt muziekdocent Prim in het dorp wonen. Zij richt een nieuwe koor op, met alleen dames. Dat is even wennen, maar uit nieuwsgierigheid komen de vrouwen en meisjes naar de eerste repetitie. Prim is van mening dat ze in deze omstandigheden juist wel samen moeten zingen. Ze hebben muziek en elkaar nodig om de oorlog door te komen.

I explained that now there’s a war going on, we’re far more in need of a choir than ever before. We need to be able to come together and sing, to make wonderful music and help ourselves through this dreadful time.

Dit doet me denken aan de mooie film As it is in heaven, die ook gaat over een dorpskoor. Dit boek is net zo ontroerend als die film. In het begin is de oorlog nog ver weg. Sommige vrouwen zijn wel bang dat hun man of zoon iets overkomt, maar in het dorp valt er nog niet zoveel van te merken. Langzaam dringt tot ze door dat zij nu aan zet zijn, in een tijd dat de man meestal de beslissingen voor zijn gezin neemt.

Via dagboekfragmenten en brieven laat Jennifer Ryan je meekijken door de ogen van diverse dorpsbewoners: de verpleegster en de militair die bij haar geplaatst is, de vroedvrouw, de dochters van de generaal en er zijn ook een paar brieven van mannen. In het begin vind ik het niet zo geloofwaardig dat mensen in hun dagboek of in brieven schrijven alsof het een roman is, met zoveel dialogen en uitgebreide details. Maar dat probeer ik te vergeten en het leest op die manier wel makkelijk weg. Ik wil ook graag weten hoe het afloopt met de twee verwisselde baby’s en met de liefdesperikelen van de achttienjarige Venetia.

In de loop van een paar maanden komt de oorlog dichterbij, met bombardementen die doden en gewonden veroorzaken. Het is erg treurig om te lezen. Maar het is ook bijzonder om te zien hoe kranig de vrouwen zich erdoorheen slaan. Ze leren om op te komen voor zichzelf en vinden steun bij elkaar.

Perhaps there is something good that has come from this war: everything has been turned around, all the unfairness made grimly plain. It has given us everyday women a voice – dared us to stand up for ourselves, and to stand up for others.

Ik hoopte dat The Chilbury ladies’ choir ervoor zou zorgen dat ik boeken over de oorlog niet meer zou vermijden. Dat is wel gelukt, want dit is prettig om te lezen. Naast de narigheid is er ook veel humor. Het boek is ook in het Nederlands vertaald onder de titel Het dameskoor van Chilbury.

Toevallig las Karin dit boek tegelijk met mij. Daarom besloten we er ook tegelijk over te bloggen, dus klik hier.

7 gedachtes over “The Chilbury ladies’ choir – Jennifer Ryan

  1. […] dat Lalagè op hetzelfde moment als ik in dit boek las. Zij las de Engelse versie en schrijft er dit […]

    Like

  2. Wat toevallig dat we het allebei op het zelfde moment bij de bieb konden ophalen en daar via Twitter achter kwamen. Ik vond het extra leuk dat we er tegelijkertijd in aan het lezen waren. Ik vroeg me tijdens het lezen regelmatig af wat jij ervan vond. Eigenlijk ken ik dat alleen van het lezen voor een boekenclub.
    Je vergelijking met de film As it is in heaven vind ik goed gekozen. Hoewel het boek ook over de moeilijke tijd in de oorlog gaat, geeft het wel zo’n zelfde gevoel als de film: samen komen we er wel uit.

    Liked by 1 persoon

  3. As it is in heaven vind ik een van de mooiste films die ik ooit zag. Dit boek lijkt er inderdaad op, als ik je recensie zo lees. Nog een reden om eens iets anders dan Nederlandse literatuur te lezen.

    Liked by 1 persoon

  4. De Nederlandse versie staat op mijn e-reader te wachten tot ik weer eens zin heb ik een boek over WOII.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

