Naar welk boek kijk jij uit? #50books

Onze boekenkasten puilen al uit en de lijst met nog te lezen boeken is eindeloos. Waarom zou je dan nog uitkijken naar een nieuw boek? En toch heeft zo’n spiksplinternieuw boek een enorme aantrekkingskracht. Soms gebeurt het dat je bijzonder uitkijkt naar een nieuw boek, bijvoorbeeld omdat het deel uitmaakt van een serie en je wilt weten hoe het verder gaat. Of omdat je van een bepaalde schrijver alles hebt verslonden en zo benieuwd bent naar wat diegene nu weer heeft bedacht. Hendrik-Jan vraagt ons deze week:

Naar welk boek kijk jij reikhalzend uit?

Daar kan ik maar één antwoord op geven: ik kijk ontzettend uit naar de tweede roman van Eva Kelder. Met haar debuut Het leek stiller dan het was maakte ze veel indruk, niet alleen op mij, maar ook op een heleboel andere lezers. Het is alweer 2,5 jaar geleden dat dit boek uitkwam. Dat lijkt misschien wel een lange tussentijd, maar Eva heeft een kindje gekregen en dat zal vast wat vertraging hebben opgeleverd. Het tweede boek is misschien wel het spannendste voor een schrijver. Vaak is over het debuut lang nagedacht en dan moet je ineens verder, op dezelfde voet of toch heel anders. De uitgave van Eva’s nieuwe boek staat gepland voor januari 2017. Ik moet dus nog even geduld hebben, maar sta al te popelen om naar de winkel te hollen als het zover is. Of misschien kan ik wel een vooruitleesexemplaar ritselen…

Een andere jonge auteur waarbij ik erg uitkeek naar haar tweede boek is Anne Eekhout. Op een nacht vond ik nog beter dan Dogma en daarom heb ik veel zin in haar derde boek, waar ze al hard mee bezig was ten tijde van de promotie van het tweede.

Binnenkort komt het vierde deel van de Napolitaanse romans van Elena Ferrante uit. Ik zal het niet gaan kopen, maar kijk wel uit naar het moment dat ik het uit de bibliotheek kan gaan lenen. Hoe zou het verder gaan met Lena en Lila? En wordt Lila, die aan het begin van het eerste deel verdwenen is, teruggevonden?

Hendrik-Jan kijkt uit naar het zesde deel in A.F.Th. van der Heijdens reeks De tandeloze tijd met de titel Kwaadschiks. Ik had een collega die gek op deze schrijver was. Zelf heb ik alleen Tonio gelezen en ooit lang geleden Weerborstels, dat een intermezzo is in De tandeloze tijd. Van der Heijden heeft de delen ook niet op volgorde geschreven: deel 4 is eerder uitgekomen dan deel 3, dat in twee boeken is gesplitst. In welke volgorde kan je het dan het beste lezen? In elk geval moet ik nodig eens beginnen in deel 1 van de reeks, om te kijken hoe dat bevalt. Zo ja, dan kan ik de volgende delen lezen wanneer ik wil, zonder te wachten tot er een nieuw deel uitkomt.

2 gedachtes over “Naar welk boek kijk jij uit? #50books

  1. In het kader van een book challenge waaraan ik dit jaar deelneem, leerde ik Karl Ove Knausgard kennen. Binnenkort komt er een nieuw boek van hem uit, genaamd ‘Herfst’. Daar kijk ik best wel naar uit. A.F.Th. Van der Heijden benieuwt me ook wel, ik heb zijn roman ‘De ochtendgave’ ontleend van de bib. Elena Ferrante kom ik ook regelmatig tegen in de boekenwinkel en spreekt me zeker ook aan.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.