Probeer om te keren – Marijn Sikken

Eline en Michelle zijn allebei jong, wonen in het dorp Leem en werken in de plaatselijke winkel. Maar aan Michelle wordt nooit gevraagd wanneer ze nu eens gaat studeren. Voor haar is het al bijzonder dat ze werkt, nouja, op haar manier. Twee jaar geleden is er iets gebeurd en sindsdien praat Michelle niet meer. Haar vader wil dat ze naar een tehuis gaat, maar haar moeder Alma twijfelt. Ze kan het toch wel zelf aan. En wat moet ze de hele dag doen als ze niet meer voor Michelle hoeft te zorgen?

probeer-om-te-keren

Eline is achttien en verliefd op Fred. Hij is de vader van een oud-klasgenoot. In het dorp wordt erover geroddeld. Men vindt dat Eline haar talenten zou moeten gebruiken in plaats van sigaretten te verkopen. In de winkel zorgt ze elke dag dat Michelle zich vermaakt. Dan heeft Alma even rust. Eline weet precies hoe ze moet omgaan met mensen als Michelle. Er komen ook psychiatrisch patiënten en jongeren uit het detentiecentrum in de winkel, dus ze zijn wel wat gewend in Leem. Maar ze wordt gek van mensen die aan haar vragen wat ze met haar leven gaat doen.

Weet je waar ik van baal? Dat iedereen maar ambities moet hebben en de wereld moet willen zien en talenten moet hebben en die benutten. Iedereen moet maar het beste uit zichzelf halen, maar we hebben het nooit over caissières, schoonmakers, tuinmannen, strontscheppers. Haalt Michelle het beste uit zichzelf? Benut zij al haar klotetalent?

In dit romandebuut laat Marijn Sikken haar talent zien: schrijven, met rake metaforen. Doordat de winkel, het café en de spoorbellen steeds terugkomen, is het alsof ik zelf door Leem wandel, op een mooie zomerdag. En dan komt de dag van het feest, want Leem bestaat honderd jaar. Alle bekende mensen uit het dorp komen daar bij elkaar: de huisarts, de barman, de gekke Frank op zijn skelter, de oudere dames die altijd postzegels komen kopen, Elines vriend Fred, Michelles moeder Alma. Eline verkoopt ijsjes en ze let op Michelle. Het is gezellig, maar loopt dit goed af? De spanning wordt haast ongemerkt opgebouwd. Toch eindigt het niet in een enorme climax, wat ook niet zou passen. Marijn Sikken weet te doseren. Ze schrijft vlot en ondertussen komen levensvragen naar boven. Probeer om te keren is een prachtig boek. Er is weer een jonge schrijver bij waarvan ik alles wil lezen dat maar van haar uitkomt.

Lees ook wat Jurgen en Jannie over dit boek schreven.

3 gedachtes over “Probeer om te keren – Marijn Sikken

  1. Klinkt als een psychologisch sterk geschreven debuut. Staat bij deze ook op mijn verlanglijst.

    Geliked door 1 persoon

  2. Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt naar dit boek. Ik zet het bij op mijn te lezen lijst.

    Like

  3. […] maar ze raken me niet altijd. Gelukkig waren er ook genoeg boeken die me wel wat deden. Zo vond ik Probeer om te keren, het debuut van Marijn Sikken, erg goed. Aan de andere kant las ik het één na laatste boek van […]

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.