Een alternatief boekenweekgeschenk

De eerste bladzijde van de novelle lees ik op internet en dat maakt me al meteen enthousiast. Jennifer is met haar vader onderweg naar Portugal, in een oud Volkswagenbusje. Waarom zou ze dat doen? Ik wil het weten! Daarom spurt ik mij naar de christelijke boekhandel in de buurt, om het christelijke boekenweekgeschenk te scoren. Helaas doet die winkel niet mee, maar bij Sjofar in Utrecht koop ik het voor 2,95 euro. Uiteraard kan je het ook cadeau krijgen als je een boek van minstens 12,50 euro aanschaft. Het geschenk is geschreven door Corien Oranje en toevallig vind ik haar zo’n leuk mens (al ken ik haar alleen door haar blog en op twitter). Eerder las ik al één van haar vele fijne jeugdboeken.

In de trein op weg naar huis kan ik eindelijk verder lezen. Jennifers moeder blijkt net overleden te zijn. Haar ouders wilden hun huwelijksreis naar Portugal graag nog eens overdoen. Later blijken ze daar een speciale reden voor te hebben. Ziekte gooit roet in het eten en het lukt niet meer om de reis samen te maken, maar Jennifers vader Leo is vastbesloten om terug te gaan. Jennifer besluit om mee te gaan, want de gezondheid van haar vader is ook niet zo best meer.

Corien heeft het zich niet makkelijk gemaakt: vooral in het begin zijn er veel tijdssprongen en daarnaast wisselt het perspectief tussen Jennifer en haar vader Leo. Dat zorgt regelmatig voor een cliffhanger en ik wil steeds doorlezen om te weten hoe het verdergaat. Vader en dochter zijn onderweg, maar er zijn ook terugblikken naar korter en langer geleden. De begrafenis van Jennifers moeder wordt beschreven, iets wat vaak juist wordt overgeslagen in boeken (althans, dat viel me de laatste tijd een paar keer op). Ik vind het erg herkenbaar.

Verder ligt het christelijke er niet heel dik bovenop. Jennifer is christelijk opgevoed, maar gelooft zelf niet meer in God. Vader Leo houdt juist vast aan zijn geloof en leest trouw elke dag uit de bijbel. Het is heel natuurlijk verwerkt in het verhaal, zoals dat gaat bij christenen: het geloof speelt een rol in je leven en dat komt af en toe tot uiting. Nu ik er zo over nadenk, vind ik het eigenlijk vreemd dat romanpersonages meestal helemaal niet met religie bezig zijn, terwijl veel mensen wel min of meer in God geloven of geïnteresseerd zijn in spiritualiteit.

Afspraak in Portugal is vooral een spannend boek. Zouden Leo en Jennifer veilig in Portugal aankomen? En hoe loopt het af met de relatie tussen Jennifer en haar vriend Mark? Dat lijkt immers ook niet helemaal lekker te lopen. Naast het spannende aspect zijn er ook heel mooie beschrijvingen van kleine dingen. Dit is het eerste boek dat Corien Oranje voor volwassenen schreef en ik hoop heel erg dat ze dit vaker aandurft.

Lees op Coriens blog over de totstandkoming van dit boek.

Een gedachte over “Een alternatief boekenweekgeschenk

  1. Wat ontzettend leuk dat jij het al gelezen en gerecenseerd hebt.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.