Beter één boek in de hand… #50books

Deze week heeft blogger Niek een vraag aan Martha doorgespeeld, die luidt:

Welk boek ligt je het prettigst in de hand?

Ze zegt erbij dat het een gevoelsvraag is, dus ik beantwoord hem ook spontaan: mijn Kindle e-reader! Hierop lees ik vaak boeken waarvan de papieren versie juist heel zwaar is en helemaal niet lekker in de hand ligt. Ook voor op reis is het ideaal om maar twee ons in plaats van een kilo mee te slepen.

Ik leen ook graag e-books van de bibliotheek, maar die kunnen niet omgezet worden in het Kindle-formaat. Daarom heb ik ook een Kobo-e-reader.

Deze zit in een hoesje, vooral voor onderweg. Door dat hoesje is hij moeilijker met één hand vast te houden en daarom haal ik hem er soms uit als ik thuis ben. De Kobo vertoont nog weleens wat kuren. Zo gooide hij een paar keer spontaan alle boeken eraf :( Ik heb het synchroniseren en de wifi uitgezet, daarna alle fabrieksinstellingen teruggezet en nu gebeurt het gelukkig niet meer. Verder gaat het markeren lang niet zo soepel als op de Kindle en het bladzijdenummer staat door de tekst heen. Maar ja, bij e-books van de bibliotheek of andere e-books met een watermerk heb ik geen keuze en ben ik aangewezen op de Kobo. Hij is wel net zo licht als de Kindle, dus ik heb er ondanks de nadelen toch veel plezier van.

Verder lees ik ook nog steeds veel boeken op papier. Dan geldt: hoe lichter en kleiner, hoe beter. Heel fijn zijn dwarsliggers, zoals ik op de foto hierboven lees. Verder vind ik boeken met een harde kaft fijner dan paperbacks, omdat je die vaak helemaal om moet buigen om ze niet te laten dichtvallen (ja, ik knak ruggen). Het is dus heel fijn dat de bibliotheek vrijwel alle boeken een harde kaft geeft. Laatst heeft Emmy (zon en maan) laten zien hoe ze dat doen; erg tof om zo een kijkje achter de schermen te krijgen.

Boeken met plaatjes heb ik het liefst op papier, zoals mijn nieuwste aanwinst: de kinderkoran.

Later zal ik hier meer over schrijven (al kan het even duren, want het is een dik boek), maar ik kan al wel vertellen dat het een zeer bijzondere uitgave is, waarin de Koran op een heel positieve manier wordt uitgelegd en kinderen worden uitgedaagd om zelf na te denken en vragen te stellen. Zo’n zwaar boek neem ik niet mee op reis, maar ik lees het thuis in mijn leesstoel. Ik leg het boek op schoot, voeten op tafel, en gebruik mijn handen om het te ondersteunen. Lekker in de hand ligt het niet, dus ik wissel het dan graag af met die fijne lichte e-readers.

De afgelopen dagen waren er drie bloggers die besloten om ook eens mee te doen met #50books, erg leuk! Schuif jij ook een keer aan? Je kunt per week bepalen of je wilt reageren op de vraag die Martha stelt op haar website.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.