Lalagè leest nu… #50books

Sommige mensen lezen altijd maar één boek tegelijk, omdat ze anders in de war raken. Ik lees juist altijd meerdere boeken naast elkaar. De afwisseling zorgt ervoor dat ik meer kan lezen en bovendien lees ik veel verschillende genres, die zich er niet allemaal voor lenen om achter elkaar door te lezen. Deze week laat ik zie hoe dat eruitziet, want Martha vraagt:

Wat lees je op nu en bevalt het?

Momenteel ben ik bezig in de volgende boeken. Ik ben net begonnen in The Chilbury Ladies’ Choir van Jennifer Ryan, over een Engels dameskoor tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaat uit fragmenten uit dagboeken en brieven. Het is goed te merken dat het fictie is, want de meeste mensen schrijven niet in hun dagboek alsof ze een roman schrijven, maar ik vermaak me er tot nu toe kostelijk mee.

In de trein lees ik vaak op mijn e-reader en momenteel is dat het eerste deel van de autobiografie van de Russische Konstantin Paustovski. Hij beschrijft zijn jeugd rond 1900, wat erg boeiend is. Qua schrijfstijl is dit het allermooiste wat ik ooit heb gelezen. Dus bereid je maar voor op een paar lyrische blogartikelen.

In de categorie non-fictie ben ik begonnen in een boek dat mijn echtgenoot had gekocht: Proberen niet te proberen. Het is nogal theoretisch en ik betwijfel of ik het ooit uit ga lezen. Beter bevalt de kinderkoran. Het is prettig om ook eens iets positiefs over de islam te lezen, in tegenstelling tot nieuwsberichten over terroristen.

Ter afwisseling met dikke boeken lees ik graag korte verhalen en gedichten. De eerste twee verhalen van Gerda Blees in haar debuut Aan doodgaan dachten we niet bevallen me wel. Naast mijn bed ligt al een tijdje een vrij dikke gedichtenbundel, namelijk een bloemlezing van Peter Verhelst genaamd Koor. Helaas ben ik tot nu toe weinig muziek tegengekomen. Ik ben ook nog bezig in het tijdschrift Het liegend konijn met gedichten van allerlei schrijvers, handig om inspiratie uit op te doen. Om binnenkort toch weer eens over poëzie te kunnen bloggen leende ik ’s Middags zwem ik in de Noordzee van Wim Brands uit de bibliotheek. Daar zijn wel wat mooie verzen in te vinden en ze zijn lekker kort.

Tot slot heb ik een boek waaruit ik af en toe een stukje lees voor ik ga mediteren. Ik streef ernaar om dat één of twee keer per dag te doen. De korte teksten in Adem de dag gaan over stilte in het dagelijkse leven en ze geven me stof tot nadenken. Er is ook weleens iets bij dat me niet aanspreekt en dan lees ik er gewoon nog eentje. Maar dit is natuurlijk ook geen boek om in één klap uit te lezen en zo kom ik tot een hele stapel boeken die ik nu lees.

 

7 gedachtes over “Lalagè leest nu… #50books

  1. Wat lees jij veel boeken tegelijk! Ik zag al eerder dat je in de Koran voor kinderen bezig was, daar ben ik ook nieuwsgierig naar, maar het meest toch wel naar Paustovksi! Ik wacht met smart op jouw besprekingen ;-)

    Like

  2. Hoi Lalagè, ik vind Konstantin Paustovskij een van de beste schrijvers die ik ken, en zijn boeken zijn inderdaad prachtig vertaald door Wim Hartog. Leuk dat jij ook zo enthousiast bent! Groetjes, Erik

    Like

  3. Jij leest wel veel tegelijk! Ik lees soms wel een non-fictie en een fictieboek tegelijk maar dat ik zo ongeveer het maximum.

    Like

    • Het is ook niet altijd zo erg als dit ;) en de helft blijft dan weer liggen… maar de meeste komen uiteindelijk wel uit. Op een dag lees ik meestal in twee of drie boeken een stukje, plus de laatste bij het mediteren.

      Geliked door 1 persoon

  4. Ik lees altijd minstens twee boeken tegelijk maar zoveel als jij dan zou ik echt in de war raken ja :-) Ik lees ook niet zo erg veel op een dag dus dan zou er algauw te veel tijd zitten tussen de verschillende lezingen.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.