Lalagè leest binnenkort… (poll 16)

Wat zal ik eens gaan lezen… Uit mijn enorme lijst heb ik weer vier heel verschillende boeken uitgezocht. Over welke zou je wel een blogartikel van mij willen lezen? Breng je stem uit in de poll onderaan dit bericht.

De verloren patiënten van dokter Andrés Miranda – Alberto Barrera Tyszka (2013, vertaald uit het Spaans)

Dit is een van de weinig boeken uit Venezuela die naar het Nederlands zijn vertaald. Het lijkt me een mooie aanvulling voor mijn leesreis om de wereld.

Andrés Miranda is een ervaren arts, die er geen moeite mee heeft patiënten mede te delen dat ze uitbehandeld zijn. Die eerlijkheid is voor hem een essentieel onderdeel van zijn beroepsopvatting. Maar deze zekerheid laat hem in de steek wanneer hij ontdekt dat zijn vader nog maar kort te leven heeft. Hij is niet in staat hem het slechte nieuws te vertellen. Daarom besluit hij met zijn vader op vakantie te gaan, in de hoop dat het hem in de ontspannen sfeer van het vakantieoord wel zal lukken.

Winter-IJsland – Laura Broekhuysen (2016)

Emigratieverhalen zijn vaak spannend en IJsland lijkt me een prachtig land. 

Laura Broekhuysen emigreerde met haar IJslandse man naar zijn geboorteland. Ze kochten er een huis aan een eenzame baai, met vier hectaren onontgonnen grond. In Winter-IJsland, een literair verslag van het eerste jaar, neemt Laura haar nieuwe leven onder de loep. Een unieke ervaring in een fjord, waar mensen een stijlbreuk zijn tussen bergrug, water en lucht.

 

Out of the silent planet – C.S. Lewis (1938)

De eerste twee delen van deze ruimtetrilogie staan al een aantal jaren in mijn kast. 

Ransom, een Engelse taalkundige, wordt in een ruimteschip ontvoerd door twee ‘collega-wetenschappers’. Zij willen hem uitleveren aan de heerser van de planeet Malacandra, als een soort offer waarmee zij hun doel willen bereiken: voor het menselijke ras de onsterfelijkheid te verwerven. Eenmaal aangekomen ontsnapt Ransom. Na een dwaaltocht in zijn nieuwe omgeving ontmoet hij de bewoners van de planeet en sluit vriendschap met hen. Uiteindelijk gaat hij uit vrije wil naar de heerser van Malacandra toe, om te ontdekken dat zijn ontvoerders niet veel van diens bedoelingen hebben begrepen. 

Moederkruid – Carry Slee (2001)

Carry Slee is beroemd vanwege haar prachtige kinderboeken. Dit boek voor volwassenen is vast ook mooi.

Twee zusjes moeten met hun ouders verhuizen als de kleermakerij van hun vader failliet gaat. Volgens hun moeder wonen ze in de nieuwe buurt ver beneden hun stand, en de meisjes mogen zich daarom met niemand bemoeien. De relatie tussen de ouders – die toch al niet goed was – verslechtert verder, tot de ruzies en het isolement de beide zusjes bijna te veel worden.

 

7 gedachtes over “Lalagè leest binnenkort… (poll 16)

  1. Voor je leesreis om de wereld is Winter-IJsland ook heel geschikt. Je krijgt zicht op het echte IJsland, niet de toeristische kant. En inderdaad wat net betekent om te emigreren.

    Geliked door 1 persoon

  2. Het verschil is denk ik: jij kiest een schrijver uit dat land. Ik een Nederlandse schrijver over een land. Ik lees nu Thijs Feuth, Achter de rug van God, een vreemdeling in Lapland. Een Nederlandse arts in Finland dus. Een vreemdeling ervaart een land toch anders dan de bewoners. En als die vreemdeling dan een Nederlander is, vallen hem misschien dezelfde dingen op als die mij opgevallen zouden kunnen zijn.

    Geliked door 1 persoon

  3. Uiteraard de eerste! Ik vind jouw leesreis nog steeds heel inspirerend om te volgen :-)

    Geliked door 1 persoon

  4. De eerste! Dat boek staat ook op mijn eigen boekenreis-te-lezen-lijst, dus ben benieuwd wat je ervan vindt.

    Geliked door 1 persoon

  5. […] de vorige poll kozen jullie voor een dun boek, dus daarom is hier alweer een nieuwe. Ik heb vier boeken uitgezocht […]

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.